Pengaruh Kecepatan Putar Tool terhadap Sifat Mekanik dan Struktur Mikro pada Proses Friction Stir Welding Aluminium Paduan 2024
Abstract
Friction Stir Welding (FSW) is a solid welding process with a tool that rotates and softens the workpiece due to the heat of the friction tool and mechanically moves the metal to form a welded joint. This study aimed to determine the mechanical properties and microstructure of FSW process with variation of tool rotation 1555 rpm, 1175 rpm and 910 rpm using frais machine. The FSW process of aluminum 2024 used fixed tool parameters with threaded cylinder shape, 29 mm/min welding speed, tilt angle 0o and dwell time 3 min indicated no defect with largest tensile strength 269 MPa and highest hardness 125 HVN in weld area using tool rotation 1175 rpm. The FSW process of aluminum 2024 showed that the use of 1175 rpm rotational speed resulted in higher mechanical properties and finer microstructure compared to the rotational speed of 1500 rpm and 910 rpm.
Friction Stir Welding (FSW) merupakan proses pengelasan kondisi padat dengan sebuah tool yang berputar dan melunakkan benda kerja akibat panas dari gesekan tool dan secara mekanis menggerakkan logam untuk membentuk sambungan las. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sifat mekanik dan struktur mikro hasil proses FSW dengan variasi putaran tool 1555 rpm, 1175 rpm dan 910 rpm menggunakan mesin frais. Proses FSW aluminium 2024 menggunakan parameter tool tetap dengan bentuk silinder ulir, kecepatan pengelasan 29 mm/min, sudut kemiringan tool 0o dan dwell time 3 menit menunjukkan tidak adanya cacat dengan kuat tarik terbesar 269 MPa dan kekerasan tertinggi 125 HVN pada daerah lasan menggunakan kecepatan putar 1175 rpm. Proses FSW aluminium 2024 menunjukkan bahwa penggunaan kecepatan putar 1175 rpm menghasilkan sifat mekanik yang lebih tinggi dan struktur mikro yang lebih halus dibandingkan dengan kecepatan putar 1500 rpm dan 910 rpm.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
ASM Handbook, “Properties and Selection: Non Ferous Alloy and Special Pupose Materials”, Volume 2, 2004.
ASM Handbook, “Metallography and Microstructure”, Volume 9, 2004.
AWS D17.3, “Specification For Friction Stir Welding Of Aluminium Alloys For Aerospace Application”, 2010.
Irfan, Tarmizi, “Pengaruh Bentuk Pin Terhadap Sifat Mekanik Aluminium 5083–H112 Hasil Proses Friction Stir Welding”, Jurnal Riset Teknologi Industri, 2017.
N Ravinder Reddy, “Friction Stir Welding of Aluminium Alloys–A Review”, International Journal of Mechanical Engineering and Technology (IJMET), Volume 7, 73-80, 2016.
P. Podržaj, B. Jerman, D. Klobčar, “Welding Defects at Friction Stir Welding”, Metalurgija 54, 2, 387-389, 2015.
R. Rai, A. De, H. K. D. H. Bhadeshia and T. DebRoy, “Friction Stir Welding tools”, Science and Technology of Welding and Joining, Vol.16, 2011.
Rahayu Deden, “Analisis Proses Friction Stir Welding (FSW) pada Plat Tipis Aluminium” Tugas Akhir Program Sarjana, Universitas Indonesia, 2012.
Rajiv S. Mishra, Murray W. Mahoney, “Friction Stir Welding and Processing”, ASM international, 2007.
Surdia, T. dan S, Saito, “Pengetahuan Bahan Teknik”, Jakarta, 1995.
Pradnya Paramita Wiryosumarto H & Wijayanto W, “Pengaruh Sudut Kemiringan Tool terhadap Sifat Mekanik dan Struktur Mikro Sambungan Pelat Aa5083 pada Proses Friction Stir Welding”, Tugas Akhir Program Sarjana Universitas Sebelas Maret, 2013.
Wiryosumarto H & Thosie Okumura, “Teknologi Pengelasan logam”, Jakarta, Pradnya Paramita, 2000.
DOI: http://dx.doi.org/10.37209/jtbbt.v7i2.97
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Address:
Center for Material and Technical Product (B4T)
Jl. Sangkuriang No.14, Bandung, 40135, INDONESIA.
Email : jurnal.tbbt@b4t.go.id
Telp : +62-22-2504088
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.